<img height="1" width="1" style="display:none" src="https://www.facebook.com/tr?id=358142404649489&amp;ev=PageView&amp;noscript=1">

Nortlander blog

Træning på pisten: Fordi skiløb er både sjovt og sundt

Posted by Anna Knutsson on 14-01-15 18:56

Det kom ikke ligefrem som et chok for mig, at sidste års helt store julegavehit var aktivitetsarmbåndet...

Vi danskere ønsker som aldrig før at passe på os selv. Er vi sunde og raske? Er vores træning effektiv nok? Hvor meget forbrænder vi?

På ferien er det nemt at slække lidt på træningen. Det bliver måske til lidt mere øl, lidt mindre motion og de spontane småmåltider, som jo ikke er de sundeste, er der måske lidt flere af end normalt.

Men er du på skiferie i Alperne, gør det ikke noget, for du er faktisk sundere end du tror, når du er på skiferie.

Vil du vide hvorfor?

er-dette-traening-i-bakken-Jeg-taenker-paa-noget-helt-andet

Er det her virkelig træning på pisten? Jeg tænker på noget helt andet…

Træning af hele din krop på pisterne

Diætisten Karin Magnusson fra AXA Sports Club fortæller at …

Konditionstræning, i form af skiløb, påvirker blandt andet hjertet, blod, knogler og muskler positivt.

Du tænker måske ikke over det, men du bruger faktisk hele din krop, imens du løber på ski. Du vil ofte kunne mærke efter en lang skidag, at du rigtigt har brugt dine benmuskler, og at de er godt ømme.

Hvad du måske ikke lige tænker over er, at skiløb faktisk også er god træning for dine mave- og rygmuskler.

Det er via disse muskler balancen nemlig styres, og du bruger dem mere end du lige går og tror, når du skal holde balancen på ski eller snowboard.

Din kondition forbedres når du står på ski

Når du kommer hjem til Danmark efter en skiferie i Alperne, vil du kunne mærke, at din kondition er blevet forbedret. Dette skyldes, at du har trænet på en højere højde end du normalt gør.

Karin Magnusson forklarer:

Under træning i en højere højde end i Danmark, hvor iltindholdet er lavere, kan kroppen producere flere røde blodlegemer, som er ansvarlige for at transportere ilt til musklerne.

Og derfor opstår der en slags højde-træning.

Hvad der er så fantastisk ved dette er, at du tager de ekstra blodlegemer med hjem. Når du er på din "normale" højde i Danmark, vil du opleve, at din kondition er blevet bedre, bare fordi din evne til at optage ilt er blevet forbedret.

Alperne-forbedrer-din-iltoptagning

Bjergtoppene gavner din iltoptagelse.

Du forbrænder mange kalorier

Skiløb er en god træning for hele kroppen og utrolig sundt, hvis du gør det på motionsniveau. Det reducerer også risikoen for fedme, som jo har op til flere negative indvirkninger på din krops sundhed.

... siger Karin Magnusson.

Så ud over træning af balancen og at opbygge muskler i din krop, forbrænder du også en masse kalorier. Og det er jo ikke så dumt, vel?

Du kan via en MET-værdi (Metabolic Energy Turnover) selv regne ud, hvor mange kalorier du forbrænder baseret på din vægt, hvor hård din træning og antallet af timer du træner.
Så, 1,2 ,3 træn… Altså ud og stå på ski!

Sådan beregner man forbrændingen af kalorier:

  • En skiløbers ‘MET-værdi’ ligger mellem 5-8 (5 = let skiløb og 8 = hårdt skiløb).
  • Skiløberens kropsvægt ganges med MET-værdien, og derved får du skiløberens forbrænding per kalorier/time.

Et eksempel:

41-årige Johans skiløb ligger på et mellemniveau - så en 6’er. Vi ganger hans kropsvægt (lad os sige 80 kg) med MET-værdien (6 - som vi besluttede ovenfor). Ta da!
480. Dette tal er Johans kalorieforbrug per time.

På 4 timer forbrænder han næsten 2.000 kalorier. Ikke dårligt, Johan!

Retfærdigvis bør vi også beregne 23-årige Mary kalorieforbrændning. Hun vejer 60 kg. Mary er desuden langt bedre på ski end Johan. En MET-værdi på 7.5. Imponerende, ikke?

Beregningen er som følger; 60 × 7,5 = 450 brændt kcal/time!

Vægt, antal timer og intensiteten af din træning varierer naturligvis fra person til person. Men det bliver altså til en masse kalorier i løbet af en hel dag på ski!

Prøv selv og regn din egne tal ud.

her-trænes-der-ordentligt-i-bakken

Her trænes der rigtigt på pisten

Gå på afterski med god samvittighed

En sjov ting ... Min kæreste, som er rigtig god på ski forbrænder hele 675 kalorier på en time på ski! Det forklarer måske, hvorfor han føler, at han har "nogle fordele" på afterski eller til frokost.

De forbrændte kalorier kan faktisk sammenlignes med en 100g hamburger (plus 100g hamburger-boller med ketchup 60g), som giver et total på 664,2kcal eller det der svarer til tre og en halv øl (658 kcal).

Eller nu hvor det har været jul - 121,5g mælkechokolade.

Jeg forbrænder ikke nær så meget som min kæreste - min vægt er dog heller ikke så imponerende. Jeg forbrænder mindre end halvt så meget som ham - blot 300 kcal / time.

Men taget i betragtning, at jeg har en MET-værdi på 1-1,5 når jeg ligger ned, så forbrænder jeg meget mere på en skiferie end jeg gør på en solferie, hvor jeg ligger på stranden i timevis!

Desuden vil jeg komme til at forbrænde endnu mere jo bedre min snowboarding bliver. Det er da ekstra motivation!

D-vitaminer og lykkehormoner får du med i købet

Solen skinner oftere i Alperne. Det er ikke kun utrolig skønt og smukt, men det giver dig også en dosis D-vitaminer - just den vitamin din krop skriger efter i vinterperioden!

Det ekstra lys og den ekstra friske bjergluft gør også en masse godt for dit energiniveau!

Jeg ville egentlig ikke skrive det, men jeg gør det alligevel: Endorfiner! Disse giver dig mere lyst og energi. Og det kan man næppe få nok af?!

Dette hormon udskilles af både glæde og træning, som jo dybest set opsummerer alt ved skiløbet.

sug-dagens-sidste-sol-til-dig

Tid til at suge dagens sidste sol til sig.

To andre lykkehormoner skiløb står bag er: serotonin og dopamin. Disse spiller en rolle inden for læring, humøret og motorik. Og det er også dem, der giver dig den behagelige følelse af tilfredshed, mens du er på pisterne og efter en god dag på ski.

Med tanke på alt dette, er det måske ikke så overraskende, at du kommer hjem fra en skitur med mere energi og lyst (og i bedre form) end da du rejste derned!

Så du kan roligt tage på skiferie med god samvittighed.

Ha’ det så godt!

Anna Knutsson
Nortlander-Blogger & Content Consultant

Nortlanders skiblog

Skiferie, need-to-knows og gode råd

Her på bloggen finder du alt lige fra tips og gode råd, guides til forskellige destinationer, billigste afterskisteder, snestatistikker... Med andre ord finder du alt det, du har brug for at vide før, under og efter din skiferie.

Har du en god idé til et emne eller tema, så send en mail til info@nortlander.dk - Så gør vi, hvad vi kan for at leve op til dine ønsker. 

God læselyst! 

Skriv dig op til vores nyhedsbrev og bliv en del af ski-inderkredsen!

Nyeste blogindlæg