<img height="1" width="1" style="display:none" src="https://www.facebook.com/tr?id=358142404649489&amp;ev=PageView&amp;noscript=1">

Nortlander blog

Undgå irriterende skader på din skiferie - Part I

Posted by Kim Just-Andersen on 25-01-16 10:00

Problemer med ledbånd, brud på hænder, arme og ben og knæskader...

Ja, det er ikke ligefrem den slags ferieminder, du ønsker at tage med dig hjem fra din skiferie.

Ikke desto mindre er det hvert år tilfældet for en del danskere.

Det behøver dog ikke nødvendigvis at være sådan. Det er måske ikke muligt helt at udelukke muligheden for at få en skade - skiløb er trods alt en aktiv ferieform.

Men du kan gøre rigtig meget for at komme gamle skader til livs samt minimere risikoen for nye skader.

Dette indlæg er en del af en mindre serie, hvor jeg sammen med Jonas Bøs Andersen (fysisk træner) fortæller dig, hvordan du får det bedste ud af din skiferie - og vigtigst af alt - hvordan du undgår skader!

Undgaa skader der folger dig resten af livet

Undgå skader - de påvirker mange gange mere end bare din skiferie.

Her er, hvad du kan forvente dig, hvis du læser videre:
Part I - Hvad kan du selv gøre for at minimere risikoen for skader?
Part II - Fysiske øvelser: Kom gamle skader til livs
Part III - Fysiske øvelser: Sådan undgår du skader i fremtiden

Hvilke skader skal du være opmærksom på?

De fleste skiløbere og snowboardere kender de klassiske skader.

For skiløbere er det især knæene eller brud på underbenet, der volder problemer. Hos boarderne er det derimod ofte håndled og underarme, der er de mest udsatte.

I følge Pia Kehler Andersen hos Europæiske Rejseforsikring, så er det også deres opfattelse, at det især er føromtalte skader, der optræder hyppigst i statestikkerne.

FAKTABOKS:

Benskader - udgør 44% af alle skiskader. Det er først og fremmest knæskader, cirka 27% af alle skader (vrid), men det er også skader på den nederste del af benet (brud), cirka 11%.

Overkroppen - udgør 23% af alle skiskader. Her står underarme og håndled (brud) for 9% af skaderne tæt forfulgt af skulderskader (slag og vrid), der står for 8% af alle skiskader.

Tommelfingre - udgør 15% af alle skiskader.

Hovedskader - udgør 9% af alle skiskader. 6% er hjernerystelse, men dette tal er med al sandsynlighed meget højere i virkeligheden, da denne slags skader sjældent bliver rapporteret til sygehus eller forsikringsselskab.

Nakke- og rygskader - udgør 7% af alle skiskader.

Øvrige skader - 2%.

Kilde: Europæiske Rejseforsikring

For at undgå denne slags skader og dermed få meget mere ud af din skiferie, så er der flere ting, du kan tænke over.

Her kommer der 5 skarpe til, hvordan du selv, både før, men også under din skiferie kan minimere risikoen for skader.

Kontrollér dit udstyr

Hvis du har dit eget skiudstyr, men ikke er helt med på, hvad der er op og ned, så vil jeg anbefale dig, at du som noget af det første, når du er ankommet til destinationen, får én af de lokale skibutikker til at gå dit udstyr igennem.

Det kan ikke betale sig at lade være!

Faa hjalp til justere dit udstyr

Få de lokale eksperter til at hjælpe dig med dit udstyr.

Du har måske haft lånt dit udstyr ud, men selv hvis du ikke har, så er det for de fleste et helt år siden udstyret sidst blev luftet.

Har du styr på dine bindinger?

Dine bindinger er det absolut første, du skal have styr på. Du har ikke lyst til, at du ikke klikker ud af dine ski ved høj belastning, så du i stedet vrider i knæet.

Du kan læse om, hvordan du selv indstiller dine bindinger korrekt her - men hvis du er det midste i tvivl, så få 'profferne' i udlejningsbutikkerne til det.

Spørg dem hellere en gang for meget end en gang for lidt, hvis dit udstyr ikke føles helt 100.

TJEK DINE BINDINGER: SELVTESTEN

Selvtesten

Nu vi er ved udstyr, så bør du også tænke på dit skitøj.

Hvad kan de rigtige skisokker gøre for din skiferie? De kan holde dine fødder tørre, varme og sørge for, at du ikke får gnidesår på skinneben og din læg.

Derudover, så husk på, at du aldrig går helt galt i byen med lag-på-lag metoden, når du skal holde dig varm og undgå forfrysninger.

Du kan læse mere om, hvordan du holder dig varm på en skiferie her!

Skihjelm er ikke til at komme uden om. Du finder efterhånden ikke mange, der kører uden hjelm. Din hjelm må ikke sidde løst på hovedet. Den må faktisk godt stramme lidt. Sørg for, at den dækker både panden og baghovedet.

Det er ikke nær så mange, der også kører med rygskjold, men hvorfor ikke minimere risikoen for at komme til skade?

POC har lavet et rygskjold, der tilpasser sig din ryg, så snart det bliver varmt. Du kan faktisk slet ikke mærke det i løbet af dagen.

Lær den rigtige faldteknik

What!? Er det ikke meningen, at man skal holde sig fra at falde?

Jo, det er selvfølgelig bedst at holde sig på benene, men jeg har til dato ikke mødt en eneste, der ikke har været nede og sige hej til sneen i løbet af karrieren.

Det er okay at falde men det er vigtigt at falde rigtigt

Alle skiløbere falder før eller siden, men det er ikke alle der bliver skadet.

Derfor kan du med fordel være opmærksom på følgende fire punkter, så du minimerer risikoen for skader næste gang, du får overbalance:

  • Stræk ikke benene ved styrt og fald. Et strakt nederste ben øger risikoen for korsbåndslæsion.
  • Hold benene bøjede indtil faldet og rutscheturen nedad er standset.
  • Forsøg ikke at komme op i stående stilling før faldet er standset – ”When you are down, stay down”.
  • Tag ikke fra med hånden. Hold armene oppe og foran dig i alle slags fald.

Kender du færdselsreglerne?

Her taler jeg ikke om, hvorvidt du må køre 110 km/t eller 130 km/t på motorvejen.

Kender du færdselsreglerne, når du står på ski?

Hvis du ikke gør, så er det en rigtig god idé at få dem lært.

Vis hensyn paa pisten

Husk, der er andre på pisten end dig - vær især opmærksom på usikre og langsomme skiløbere/boardere.

Langt de flest ulykker på en skiferie skyldes sammenstød med andre skiløbere eller boardere.

Det er derfor også her, at langt de fleste skader opstår.

FAKTABOKS: Undgå skader - følg færdselsreglerne!

  • Respekt: En løber skal respektere andre løbere og ikke udsætte dem for fare.
  • Kontrol: En løber må aldrig løbe hurtigere, end han har kontrol over sin hastighed og kan standse.
  • Ret til vejen: Den langsomme løber har altid ret til vejen. Den hurtigere skal give ham fortrinsret.
  • Overhaling: Den overhalende løber skal altid overhale langt uden om den langsomme og ikke genere hans sporvalg.
  • Standsning: Standsning skal så vidt muligt foretages i pistens kant. Stands aldrig på snævre eller uoverskuelige partier på pisten.
  • Start: Inden løbet startes eller genoptages - eller en piste krydses - skal løberen, ved at se opad i bakken, sikre sig, at der ikke er andre løbere i vejen.
  • Op-passage: Hvis det er nødvendigt at gå eller klatre opad på pisten, skal dette foregå i pistens kant.
  • Krydsende løber: Hvis en løber krydser en piste, skal han give plads for løbere på denne piste.
  • Vigepligt: Hvis to løbere skal passere hinanden fra modsat retning, skal de holde til højre for hinanden.
  • Skiltning: Respekter skiltningen i terrænet - advarsler og påbud.
  • Ulykker: Ved uheld på pisten har en løber pligt til at yde hjælp, hvis det er nødvendigt - uanset om han er involveret i uheldet eller ej.

De her regler er fastsat af Det Internationale Skiforbund (FIS) og er faktisk juridisk gældende i langt de fleste skisportslande.

Det er derfor en rigtig god idé at sætte sig ind i reglerne, inden du slår dig løs på din næste skiferie.

Træning: Skiløb er hårdt arbejde for kroppen

Vi har det med at glemme, at en skiferie er en aktiv ferie.

Men skiløb er faktisk ekstremt hårdt for kroppen. Læs eventuelt dette indlæg om, hvordan skiløb træner din krop.

Hele kroppen er i spil, når du står på ski, og hvis den eneste motion du får til hverdag er, når du skal hente kage i køkkenet på kontoret, så gør du det sværere for dig selv.

Sidst paa dagen er du trat og derfor opstaar der flere skader sent paa dagen

Kroppen er træt efter en dag på ski - derfor sker de fleste skader også sidst på dagen.

Men sådan behøver det ikke at være.

Jonas Bøs Andersen (fysisk træner) og Nina Kristine Alstrup (yogainstruktør) vil i de følgende to indlæg give dig tips og tricks til, hvordan du med træning kan være med til at gøre din skiferie lige 10% bedre og undgå dumme skader.

Næste afsnit handler om, hvordan du kommer gamle skader til livs.

Se næste indlæg her! (Kommmer 1. februar).

Hvis du har spørgsmål til enten Jonas eller Nina om træning eller skader, så stil dem i kommentarfelter herunder, så vender de tilbage hurtigst muligt.

Kim Just-Andersen
Marketing Manager i Nortlander / Skientusiast siden 1992

Læs relaterede indlæg

Topics: Træning, Udstyr

Nortlanders skiblog

Skiferie, need-to-knows og gode råd

Her på bloggen finder du alt lige fra tips og gode råd, guides til forskellige destinationer, billigste afterskisteder, snestatistikker... Med andre ord finder du alt det, du har brug for at vide før, under og efter din skiferie.

Har du en god idé til et emne eller tema, så send en mail til info@nortlander.dk - Så gør vi, hvad vi kan for at leve op til dine ønsker. 

God læselyst! 

Skriv dig op til vores nyhedsbrev og bliv en del af ski-inderkredsen!

Nyeste blogindlæg